Carrière
1 minuut leestijd

Een LinkedIn gids voor juristen

Iedereen heeft een online identiteit, of je daar nu bewust mee bezig bent of niet. Je hebt vast weleens iemand opgezocht in Google. Waarschijnlijk was een van de eerste vijf resultaten die je kreeg een LinkedIn profiel. Ook jij wordt online gevonden. We hebben vijf LinkedIn tips voor juridisch professionals op een rij gezet. Zo werk je jouw profiel in een aantal eenvoudige stappen bij. Een kleine investering voor een enorme boost van jouw persoonlijk merk.

Tip 1: Besteed aandacht aan je profiel- en achtergrondfoto

Kies voor een recente, professionele en vriendelijke profielfoto. Geef een warme, verwelkomende lach. Mensen maken connectie met mensen, dus laat iets van je persoonlijkheid doorschemeren. Let goed op je achtergrondfoto. Dit beeld zegt veel over wie je bent en wat je doet. Werk je bijvoorbeeld in het arbeidsrecht? Kies dan een foto die daarop aansluit. Vakantie- of trouwfoto´s zijn een no go. Houd het zakelijk. LinkedIn is geen Facebook.

Tip 2: Werk je headline bij

Je headline is die ene korte zin die naast je naam verschijnt in de zoekresultaten. Het is de eerste zin die mensen lezen. Zet daarom hier relevantie informatie in. Je hebt 120 tekens om iemand te vertellen wie je bent en wat je doet. Een goede headline bestaat uit drie delen: 1. Een duidelijke functietitel, 2. Een belofte aan je klant of opdrachtgever en 3. Een persoonlijke noot.

Tip 3: Claim een persoonlijke URL

Wanneer je je aanmeldt op LinkedIn krijg je een standaard URL aan je toegekend met een hoop cijfers. Je verdient beter dan het zijn van LinkedIn-nummer 109274902. Gelukkig biedt LinkedIn de mogelijkheid om de URL zelf aan te passen. Hier legt LinkedIn je stap voor stap uit hoe je die URL aanpast. Dit staat professioneler en je wordt via Google beter gevonden.

Tip 4: Besteed aandacht aan je samenvatting

Dit lijkt misschien het meeste werk, maar het valt mee. Een samenvatting kun je kort en bondig houden. Probeer het bij drie alinea’s te houden. Elke alinea telt ongeveer drie zinnen. Dat moet lukken, toch?

Er zijn een aantal punten die je in je samenvatting wilt benoemen. Om je op weg te helpen hebben we een aantal kernvragen op een rij gezet.

  • Wat doe je en voor wie doe je dat?
  • Wat maakt dat je kunt zeggen dat je er zo goed in bent?
  • Wie ben je als persoon?
  • ‘Reclameruimte’: jouw call-to-action. Zoek je een baan? Zoek je netwerkcontacten
  • Contactgevens

Tip 5: houd je werkervaring up-to-date

Richt je werkervaring zo in dat jouw belangrijkste vaardigheden eruit springen. Wil je meer trainingen gaan geven of meer gaan spreken? Benoem dan dat je recent nog op een evenement hebt gesproken. Wil je overstappen naar een ander rechtsgebied? Focus je dan op relevante vaardigheden.

Je hoeft niet elk klein detail over je werk op LinkedIn te zetten. Je LinkedIn profiel is namelijk geen CV. Het is je online zakelijke visitekaart. Leg de focus liever op de expertise en soft skills die je hebt ontwikkeld. Onderbouw, waar mogelijk, je vaardigheden met resultaten of cijfers. Dus, ga aan de slag met je LinkedIn profiel en bouw het persoonlijke merk dat je verdient.

Succes!

Deel dit artikel