USG Legal artikel - Slachtoffer centraal - een nieuw soort letselschade-expert
< Terug |Home > Artikelen > Slachtoffer centraal: een nieuw soort letselschade-expert

Slachtoffer centraal: een nieuw soort letselschade-expert

USG Legal leidt haar eigen mensen op tot letselschade-expert. Jurist bij USG Legal mr. Prija Rambali zette de opleiding op poten, nadat intern de conclusie was dat een goed traject elders niet bestond. Het aanbod was te beperkt, de opleiding prijzig en het sloot niet goed aan bij de praktijk. Na een paar jaar schaven en zoeken naar de beste praktijkdocenten, is de opleiding een succes gebleken. Een van de belangrijkste aspecten: het slachtoffer staat centraal.

  • Leestijd: 4 minuten

  • Geschreven door: USG Legal Professionals

“Uiteindelijk gaat het er bij iedere casus om dat het slachtoffer gecompenseerd wordt voor de schade die hij of zij heeft geleden”, vertelt Prija. “Maar de procedures zijn complex en kunnen erg lang duren. Dat vraagt veel van een slachtoffer, maar ook van degene die de zaak behandelt.” Om juristen beter voor te bereiden op wat er allemaal in de praktijk op ze afkomt creëerde Prija, samen met partner Axell Claims, een opleiding op maat. Dat maatwerk betreft natuurlijk de cursist, maar resulteert in een zo goed mogelijke begeleiding van het slachtoffer.

Herstelgerichte aanpak

Voordat een dossier afgesloten kan worden, moet er sprake zijn van (bijna) volledig herstel van het slachtoffer. Pas dan kan de rekening opgemaakt worden en krijgt de gedupeerde een schadevergoeding. Om het traject in belang van opdrachtgever en slachtoffer zo vlot mogelijk te laten verlopen, is in de opleiding het slachtoffer centraal gezet. “We hebben gekozen voor een praktische benadering van de materie. Daarom leer je bij ons vaardigheden gericht op hoe het contact met het slachtoffer verloopt. Wil het niet vlotten met het herstel, dan geven we advies. Dan stellen we bijvoorbeeld voor nog eens naar de huisarts te gaan of een second opinion aan te vragen. We zijn daar natuurlijk wel voorzichtig mee, want we zijn geen artsen. Het uitgangspunt is wel dat je probeert te helpen. Op basis van studies zien we ook dat deze herstelgerichte aanpak leidt tot sneller herstel en dus ook snellere afwikkeling van het dossier. Ik heb zelf ervaren dat mensen waarderen dat je met ze meedenkt en in begrijpelijke taal met ze communiceert. Ook als de onderliggende juridische materie heel complex is.”

Centrale casus als rode draad

De cursus draait om een centrale casus die per behandeld onderwerp meegroeit. “Aan de hand van die casus behandelen we stap voor stap alle aspecten van het traject dat je met een slachtoffer doorloopt. Voor die tijd moet natuurlijk wel alle basiskennis aanwezig zijn. Deelnemers moeten daarom van tevoren studiemateriaal doornemen, zodat we ons tijdens de opleiding kunnen focussen op de praktijk. Je moet leren wat je allemaal tegen kunt komen, daar heb je echt meer aan. Bijkomend voordeel is dat je ook langzaam de casus vorm ziet krijgen en je ziet hoe een dossier zich opbouwt. We beginnen bij aansprakelijkheidsrecht, want in eerste instantie moet je beoordelen wie er voor de letselschade aansprakelijk is. Daarna gaat het via bewijs- en procesrecht naar het vaststellen van de schade. Daarbij is er veel aandacht voor de medische aspecten. De meest voorkomende medische termen moet je wel kennen en ook het rapport van een deskundige moet je als letselschade-expert kunnen lezen. Dat vormt de basis van je dossier. Daarna hebben we het over schaderegelingen. Vaak moet je onderhandelen over bedragen en daar leiden we mensen goed in op.”

Omgaan met weerstand en emoties

En dan is er nog een sessie gericht op omgaan met weerstand en emoties. Want in de praktijk werk je met mensen die soms heftige dingen meegemaakt hebben. “Slachtoffers kunnen heel emotioneel zijn, zeker als er sprake is van blijvend letsel. Het is dan weliswaar geen juridisch aspect van het dossier, het komt in de praktijk wel veel voor. Daarom hebben we ervoor gekozen dit op te nemen in de lesstof en zo onze cursisten te leren, met allerlei handige tips en tricks, hoe ze daar in de praktijk mee omgaan. Ook dat past in het centraal zetten van de behoeften van het slachtoffer.”

Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Legal Contact
USG legal professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 230 59 59
info@usglegal.nl

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan