USG Legal artikel - De AVG is dagelijkse kost geworden
< Terug |Home > Artikelen > De AVG is dagelijkse kost geworden

De AVG is dagelijkse kost geworden

Het was een immense klus voor Frank Ebbers om een gigantisch bedrijf als USG Professionals, AVG-Proof te maken. Het lukte allemaal wonderwel, maar voor de jurist en privacy-expert van USG Legal was het pas het begin. De AVG is sindsdien dagelijkse kost en hij adviseert intern en extern andere professionals.

  • Leestijd: 3 minuten

  • Geschreven door: USG Legal Professionals

Frank heeft een achtergrond als civiel jurist en zodoende weinig ervaring met privacy-wetgeving.  Maar het is de AVG die zijn aandacht trekt. Er was behoefte aan experts die zich bij lieten scholen en binnen USG was er gelukkig alle ruimte om de benodigde kennis op te doen. Zo kon hij zijn CIPP halen en dat maakt hem Certified Information Privacy Professional. “Deze opleiding is een geweldig vertrekpunt voor wie zich wil gaan verdiepen in privacywetgeving. Je leert de theorie op een hoog niveau, daarna zie je heel snel of iets privacy-proof is of niet. Alleen is de praktijk vaak weerbarstiger. Je bent soms maanden bezig om alle details uit te hameren en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.”

Hoe maak je met de AVG in de hand een zo goed mogelijke app?

Frank geeft, nu het AVG-proof maken van USG gelukt is,  juridisch advies met betrekking tot privacy. Zowel intern als aan externe organisaties. “De AVG is binnen ieder bedrijf of organisatie een doorlopend proces. Je bent eigenlijk nooit helemaal klaar. Stel: je gaat een app ontwikkelen. Dan zul je toch moeten zorgen dat die vanaf het eerste moment compliant is met de AVG. In het geval van USG, waar het gaat om vertrouwelijke informatie van sollicitanten, moet dat meteen goed gebeuren. Dan is het zaak de juiste balans te vinden. Hoe maak je een zo goed mogelijke app, die doet wat hij moet doen, voldoet aan de AVG en ook nog eens gebruiksvriendelijk is?”

"Privacy gaat ons allemaal aan"

Naast zijn consultancy-werk geeft Frank ook cursussen over de AVG. Hoewel het niet de hoofdmoot is van zijn werkzaamheden, haalt hij er wel veel voldoening uit. “Als het mis gaat met AVG-regelgeving in een bedrijf, dan is de oorzaak in 70% van de gevallen enige vorm van menselijk handelen. Daarom is het goed om mensen bewust te maken van de AVG, wat die precies inhoudt en hoe je er in de praktijk mee omgaat. Soms komen mensen een beetje chagrijnig binnen, omdat ze het eigenlijk allemaal maar onzinnig vinden. Als ze na afloop naar me toe komen en vertellen dat ze nu wel inzien hoe belangrijk het is, vind ik dat oprecht mooi. Ik probeer de cursus zo in te richten dat de materie tastbaar en persoonlijk wordt. Want uiteindelijk gaat privacy ons allemaal aan.”

Ondersteuning nodig bij de implementatie van de AVG?

Inhaalslag

Dat de AVG zoveel los maakt heeft daar volgens Frank ook sterk mee te maken. “Denk aan grote tech-bedrijven als Facebook en Google, die zoveel van ons weten, maar keer op keer negatief in het nieuws kwamen. Maar ook kleinere bedrijven hadden op het punt van privacy een flinke achterstand opgelopen. Dankzij AVG heeft iedereen rond mei 2018 een flinke inhaalslag gemaakt. Nu is het een kwestie van bijhouden.”

AVG in de praktijk van waarde

“Wat ik mooi vind, is dat mensen nu met een andere bril naar zaken kijken. Zo kwam ik bij een opdrachtgever met een database met 40.000 contacten. Een deel van die data was al tien jaar oud, ruim voorbij zelfs de ruimste bewaartermijnen. Logischerwijs was er enige weerstand om de boel op te schonen. Uiteindelijk konden we de directie ervan overtuigen dit toch te doen. Iedereen werd gemaild en gevraagd of we ze in de toekomst nog mochten benaderen. Zo ging driekwart van de database verloren, maar het kwart wat bleef was daadwerkelijk geïnteresseerd in de producten en diensten van het bedrijf. Toen mensen nagebeld werden, lag de conversie veel hoger dan normaal. Dus men ging, dankzij de AVG, van een grote maar relatief waardeloze database naar een kleinere maar zeer waardevolle pool van contacten. Als ik de AVG in de praktijk zo zie functioneren word ik daar als privacy-specialist echt heel blij van.”

Vragen over dit artikel?

Stuur een e-mail
Deel artikel
Altijd laatste vacatures in je mail?
USG Legal Contact
USG legal professionals

Euclideslaan 251
3584 BV Utrecht
+31 (0)30 230 59 59
info@usglegal.nl

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan